Verlaag je bloeddruk zonder medicatie

Voor vele patiënten met een hoge bloeddruk is medicatie nog ontoereikend; anderen verkiezen niet-farmacologische oplossingen voor hun probleem. Er bestaan vele natuurlijke opties die wetenschappelijk onderbouwd zijn (bloeddrukdalingen van systolische […]

Voor vele patiënten met een hoge bloeddruk is medicatie nog ontoereikend; anderen verkiezen niet-farmacologische oplossingen voor hun probleem. Er bestaan vele natuurlijke opties die wetenschappelijk onderbouwd zijn (bloeddrukdalingen van systolische bloeddruk):

  • Max. drie glazen alcohol, geen tabak
  • Eet gezond (groenten en fruit, veel vezels): (min) 5,5-11,4 mmHg
  • Doe aan sport: 3,7 mmHg
  • Kaliumsupplement: 3-12 mmHg
  • Calciumsupplement: 1,7 mmHg
  • Voldoende vitamine D: 2,4 mmHg
  • Foliumzuur: 4 mmHg
  • Co-enzym Q10: 16 mmHg
  • Visolie: 2-3 mmHg
  • Knoflook: 10-16 mmHg
  • Sojaproteïne: 7,8 mmHg
  • Cacaoflavonoïden: 3-5 mmHg

Opgelet:
De waarden mag je niet zomaar optellen, ze geven slechts een idee van wat je mag verwachten. Gezond eten maakt bovendien een aantal supplementen overbodig. Raadpleeg een deskundige die je helpt de juiste supplementen te kiezen.

Bronnen: Woolf KJ et al. Nondrug Interventions for Treatment of Hypertension. The Journal of Clinical Hypertension. 2012; DOI: 10.1111/j.1751-7176.2011.00524.x